Eva Rydberg
1940 -

Långt innan hon gjorde sin entré på Fredriksdalsteatern hade Eva visat sig på såväl Gamla
stadsteatern vid Karlsgatan, som på Nya stadsteatern vid Gröningen och på Sundspärlan.
Sin bana påbörjade hon emellertid inte i Sundets pärla utan på födelseorten Malmö, där hon
spelade först på Södra Teatern, och senare började som elev vid Stadsteatern. Hon kom
härefter i kontakt med Knäpp-upp-gänget med Povel Ramel i spetsen, vilka var mycket i
ropet under 50-talet och även senare.

Tältturnén "Jubelsommaren" och operetten "Chardaz-furstinnan" är exempel på sammanhang
där Eva tidigt spelade en roll. I samband med besöket i Helsingborg träffade hon också en
annan av giganterna inom stadens kultur- och nöjesliv, Nils Poppe, med vilken hon så små-
ningom skulle komma att samarbeta - och slutligen efterträda. Det skulle emellertid dröja
många år innan de två artisternas vägar korsades igen.

Under många år turnerade Eva runtom i landet och medverkade i såväl teaterpjäser som
krogshower. Flytten till Helsingborg 1980 berodde inte på att hon själv skulle börja jobba i
Sundets Pärla - för även framledes var hon på resande fot större delen av året - utan
på grund av att hennes man arbetade i staden. Men hon ansåg likafullt att det var ett
mycket bra val. -Inte minst närheten till havet värdesätter jag mycket, berättar hon.
Ska man vara riktigt noga bor Eva inte i det egentliga Helsingborg, utan i Hittarp. Men det
är ju numera en del av Helsingborg det också. Sin arbetsplats har hon i alla fall inne i själva
stan, eller närmare bestämt på Fredriksdals friluftsteater. Här tog hon över som teaterchef
1994. Att det blev så kan väl måhända förklaras av att hon hemma i Hittarp träffat Nils
Poppe som bor i grannbyn Domsten. De första gångerna träffades de båda i den lokala
ICA-butiken.
-Fast i början var vi båda alldeles för blyga för att våga börja prata med varandra,
berättar Eva med ett skratt.

Den isen bröts dock snart och de båda blev nära bekanta. 1993 föreslog Nils Poppe att
Eva skulle ta över efter honom när han så småningom drog sig tillbaka från teaterlivet på
Fredriksdal. Så blev det också. Eva har som teaterchef satsat på musicals och lustspel.
Den komiska ådran har hela tiden funnits med som en viktig del. Besökare som årligen
kommit för att se Poppes scenframträdanden har kunnat känna igen sig även sedan Eva
tog över. Samtidigt har hon gått in mycket för förnyelse och att skapa sig en egen profil.
Den gamla ensemblen på Fredriksdals-teatern har i stor utsträckning bytts ut mot nya
förmågor. Ett par namn hänger dock med sen förr: Tomas Ungewitter och Håkan Mohede.
Likaså finns alltjämt namnet Poppe kvar i rollistan. Nämligen Gunilla, Mia och Tomas Poppe.

I år (1999) gjorde Eva succé med "Fars lilla tös", en något omskriven version av "Fars lille
påg" som tidigare framförts av Poppe-ensemblen. Hon visade sig också på scenen på
Mäster Palms plats i februari när hon tillsammans med Mikael Neumann förklarade Mid-
vinterljus öppnat. Nu tillbringar inte Eva all sin tid i Helsingborg. Liksom förr är hon mycket
på resande fot. Bland annat har hon i år spelat på Palladium-teatern i Malmö tillsammans
med Sven Melander. Det har emellertid alltid känts bra att komma tillbaks till Helsingborg
igen. -En verkligt "lagom" stad, säger hon. Storstad och småstad i ett. En kombination
som inte alltid är så lätt att hitta.